De markt voor tweedehands boeken is onder invloed van internet enorm uitgedijd. Vroeger kon je met een stapeltje boeken hooguit terecht bij De Slegte of een antiquariaat, in de hoop er een tientje aan over te houden. Tegenwoordig kun je zelf een hele handel opzetten.

Het voordeel hiervan is dat je een enorm bereik hebt. Daar staat tegenover dat het grote aanbod de prijzen onder druk zet. En dat kopers selectiever zijn.

Veel marktpartijen hebben de markt van tweedehands boeken inmiddels ontdekt. Een van de grootste is Bol.com, waar momenteel twee miljoen tweedehands boeken worden aangeboden, verdeeld over 400 duizend verschillende titels. Maar ook allerlei andere digitale boekenwinkels hengelen naar aanbieders.

Z24 ging op zoek naar het beste verkoopkanaal van overtollig leesvoer. Een eenduidig antwoord is moeilijk te geven, want veel hangt af van je eigen wensen. Hoeveel tijd wil je in je handeltje steken? Ben je bereid voor elk boek naar het postkantoor te lopen of wil je liever direct van je hele voorraad af? Vind je het een probleem om bij alle boeken zelf advertentieteksten te maken of laat je dat – in ruil voor provisie – over aan een professional

Koffievlekken funest

Eén eigenschap hebben de diverse verkoopkanalen gemeen: alleen boeken die nog mooi zijn maken een kans. Voor afgesleten exemplaren vol aantekeningen en groezelige koffievlekken is niet snel een gegadigde te vinden. Die kun je wellicht op ludieke wijze per kilo proberen te slijten op Koninginnedag; met een weegschaal erbij.

Ook over kunstboeken en humoristische boekjes met een lage nieuwprijs hoef je je weinig illusies te maken, merkt Wim Sanders van antiquariaat Sanders uit eigen ervaring. Het aanbod ervan is groot, maar je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt.

Duidelijk seizoenseffect

Volgens Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com, zijn studieboeken (mits redelijk recent), literatuur en thrillers het meest gewild. Voor de eerste categorie maakt het jaargetijde wel een groot verschil: "We zien bij studieboeken een piek in de zomer en rond januari, als de colleges weer beginnen." Heb je nog oude studieboeken op zolder liggen, dan is dit dus een goed moment om ze aan te bieden.

Ook Wim Sanders signaleert een seizoenseffect. "In de winter is er meer belangstelling voor filosofische boeken en poëzie, terwijl de zomer het seizoen is voor dikke pillen en luchtige boeken."

Bestellingen leesclubs

Maar er valt volgens hem soms geen peil op te trekken. "Zo af en toe melden zich bij mij leesclubs die een bepaald boek willen bespreken dat niet meer in de winkel te koop is. Dan komen plotseling van één titel tien bestellingen binnen."

Wat sowieso het best scoort, zijn boeken die ogen als nieuw, maar worden aangeboden tegen een tweedehands prijsje. "Als een koper kan kiezen tussen een nieuw boek of een vergelijkbaar exemplaar voor de helft van de prijs, is de keuze niet moeilijk."

Bedenk een bodemprijs

Tot slot nog enkele tips over de verkoop van boeken. Tel alle kosten bij elkaar op en verreken deze in de prijs. Zo voorkom je dat je op de verkoop moet toeleggen. Bedenk voor jezelf een bodemprijs.

Wees ook eerlijk over de staat van het boek. Heb je bijvoorbeeld een afgeschreven bibliotheekboek in de aanbieding, meld dat dat. Veel websites bieden klanten de kans om hun oordeel over de verkoper te vellen. Pakt dat negatief uit, dan krijg je een slechte reputatie en blijf je met een onverkoopbare voorraad zitten. En mogelijk word je zelfs van de website verwijderd. Bij digitale antiquariaten geldt: eerlijk duurt het langst.

Je kunt ook boeken tweedehands kopen en na lezing voor dezelfde prijs (of misschien zelfs wat duurder) weer verkopen. Zo kun je een lucratief handeltje opzetten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl